onsdag den 28. marts 2012

Er det ikke bare skønt?

Fisketur praktik 2

Fisketur til Rens Put & Take med brugere med nedsat funktionsevne

Læringsmål:

Jeg vil selvstændigt planlægge og gennemføre en aktivitet med eleverne og have fokus på den didaktiske indgangsvinkel.


Jeg vil på et P-møde præsentere og evaluere min planlagte aktivitet med eleverne.

1.    Didaktisk indgangsvinkel

Dannelsesidealet for eleverne er at gøre dem mere selvstændige ved at få større selvværd og gode oplevelser. For det første skal det være en tur med socialt samvær hvor jeg kan være sammen med eleverne i andre rammer. Derudover ønsker jeg, at der skal være en form for læring. Hvad og hvordan putter jeg Power Bait eller orm på krogen, hvad gør jeg med en levende fisk, hvordan slagter og tilbereder jeg fisken. Der vil være en del sanseoplevelser forbundet med fisketuren. Føle, lugte, smage. Eleverne skal øve sig i at prøve noget ikke kendt og gerne finde ud af at det er ok. De skal gerne have succesoplevelser, så de får bekræftet at det er ok at åbne op for nye oplevelser. Yderligere skal vi snakke om at fisk er sund spise. Det passer fint med skolens ”sundt liv”-motto og indkøb af kapsler med fiskeolie.
2.    Praktiske forberedelser

Jeg skal først og fremmest finde en dato som passer sammen med elevernes tider og arbejdsplanen. Jeg skal sørge for at bussen er fri og at fiskesøen er fri. Der skal være nok fiskegrej til rådighed og gerne mulighed for at trække på hjælp ved søen. Jeg skal sørge for at der er nok ”personale” til at jeg kan gå fra og iagttage og tage billeder.

3.    Udvalg af elever


Jeg har overvejet at tage 4-5 elever og yderligere en pædagog med. Jeg valgte xxxx. Grunden til dette var at jeg syntes at kende dem godt nok til at bevæge mig væk fra de sikre omgivelser.


4.    Forberedelse elever

Jeg tog enkeltvis en snak med eleverne og gav dem derved pictogrammet omkring hvad der skulle foregå.


5.    Evaluering på forløb

En time inden vi skulle af sted begyndte der at opstå uro i boligen. X smækkede med dørene – ikke p.gr.a. fisketuren – der var et eller andet der drillede ham – det gjorde så også at han ”fandme” ikke gad tage med ud at fiske etc.

A og M ville ikke med fordi der skulle blive stormvejr. Det havde de set på computeren.

D fik selvfølgelig med at X var oppe at ringe og ikke ville med – så derfor spurgte han om det så ikke var muligt at han kunne komme med i stedet. God start på en fisketur!

 Den blev afluset ved at vi lod X være i fred og D fik et tydeligt nej. Jeg kiggede sammen med M og A på vejrudsigten og konstaterede at det var på sjælland det blæste op.

 Jeg valgte at gå ud og grave orm med A og S – for det første ville jeg have dem væk fra boligens uro og for det andet var det jo en del af aktiviteten. De lærte både om at man graver orm med en spade og ikke skovl, hvor man kan finde orm og at det ikke er dødbringende at røre ved en sådan.

Inde i boligen vidste jeg at ved at vise æsken med ormene kunne flytte fokus og på den måde komme af sted. X ”lokkede” jeg med at vi for fuld udblæsning kunne høre hans nye Aqua CD i bussen.

Så kom vi af sted.

Ankommet i Rens var Jette (vikar) også der og ventede. Min mand havde gjort fiskestænger klar og så var det med at komme i gang inden de blev afledt af alt for meget andet.

 Jette havde hendes drenge med og mine drenge var der også – derudover havde jeg også bevidst valgt at lade vores 2 hunde være tilstede, da de kunne bruges hvis fokus ikke længere kunne holdes ved fiskeaktiviteten.

Jeg havde valgt at tage mine børn med – for det første for at have et par ekstra hænder og for det andet for at de kunne møde de elever jeg arbejder med. For at gøre dem mere trygge ved at være sammen med mennesker med nedsat funktionsevne. Hvilket efterfølende viste sig at ha’ givet pote


Eleverne fangede fisk og havde det sjovt. De lærte hvordan man fisker, fanger, slår fisken ihjel, renser dem.

Vi spiste alle sammen varm suppe og hyggede. Eleverne spurgte selv efter at komme ud og fiske mere – selvom det var ved at blive mørk og kold. De fangede lidt endnu og vi fik dem så renset og pakket sammen. I bussen og hjem med fuld udblæsning af Aqua.

Derhjemme var alle glade og tilfredse.

X havde haft en nedtur på turen, da han ikke fangede noget og de andre begyndte at få bid. Han gav op, ville ind, frøs og syntes det hele var noget pjat. Det vendte lidt da vi snakkede om hvor varebilen var købt og at han før havde været ude på dambruget og vi da egentlig nok kunne kende ham igen.

Aflede !!!

Afsluttende blev fiskene tilberedt i kantinen. S deltog. Fisken blev præsenteret af S og han var vældig stolt. Inden fisken blev delt ud på bordene bad jeg fiskerne lige at stille op så de andre elever kunne se hvem der havde været af sted og fange disse fortræffelige dejlige fisk. De andre gav dem en hånde og fiskerne voksede lige hver 5 cm.

 Vi nåede igennem aktiviteten fra ”vand til bord” som havde mange facetter. Ikke kun eleverne lærte noget – men det gjorde jeg så sandeligt også!

Hvad ville jeg gøre anderledes på næste tur? Jeg ville inden vi skulle af sted snakke med X omkring hvad vi kunne gøre hvis der gik kage i det for ham. Om vi evt. kunne gøre brug af et kode ord, som vi begge vidste hvad det betød og indebar. Nemlig at det var ok at han måske lige blev sur eller ked af det – men at han jo nok ville kunne få den vendt til noget positivt ved at bruge dette ord.

 Derudover er jeg en glad studerende som er godt tilfreds med gennemførelsen af projektet.

 Afslutningsvis har jeg til personale, elever og deres pårørende lavet et lille diashow med udklip af projektet. Det er en del af mine læringsmål at arbejde med præsentationsteknikker og digitale muligheder for at dokumentere.




Tilbage igen

Endelig tilbage i de grønne områder...

I min praktikperiode har jeg jævnligt opholdt mig i min biotop. Jeg har nydt at gå ture og set frem til at arbejde mere intensivt med den igen.