tirsdag den 29. maj 2012

Reflektioner

I mit arbejde med dyreholdsopgaven har jeg kigget på "dyrearten hund" ud fra en mere faglig vinkel. Jeg beskriver labradoren, som er en meget venlig og social race.
Ud fra hundens behov, som vi jo beksiver i vores opgave, har jeg plukket nogle billeder som understreger det vi skriver.

Hunden er et flokdyr - derfor søger den automatisk derhen, hvor dens "flok" er. Det er ofte familien/hundeejeren den relaterer til.

Da hunden er et flokdyr, har vi valgt at have 2 hunde der kan følges ad. Vi har altid en ældre og yngre hund - derved overtager den ældre en stor funktion af opdragelsen af den yngre. Selvfølgelig er det stadig hundeejeren ("alpha-hunden") der bestemmer og sætter rammerne.



Hunden giver ubetinget kærlighed - hvis bare man respekterer den og dens behov. Den kan være en støtte ved ensomhed, tristhed eller også bare som kæledyr, man kan nusse med. 
Hunden spreder glæde - dog er det vigtig at dem der omgiver hunden forstår at "læse" den. Rejser hårene sig i nakken, er den i forsvar. Har den halen mellem benene er den utryg. Lægger den sig på ryggen med benene i vejret underkaster den sig - den er tryg. For at børn kan omgåes hunde, er det vigtig at de lærer reglerne - ligesom trafikreglerne også skal læres.

Hunden er også et nyttedyr for mennesket - både som jagt-, politi-, vagt-, blinde- og besøgshund.
Jeg bruger også vores hund til pædagogiske formål. Jeg har en elev i praktik hos mig, som er meget knyttet til hunden. Eleven føler at han gør en stor forskel for hunden, da den jo altid er glad når han kommer. Den søger ham, da han har lært at respektere den. Der er en "give and take" relation, som ingen af os pædagoger omkring ham kan give på samme måde.

Der er meget læring i forbindelse med hunden - der skal tages ansvar for hundens velbefindende. Her et eksempel på hvor eleven følger hundene til dyrlæge hvor de skal vaccineres. Han "passer på dem" og gør dem trygge. Han yder omsorg. Derudover lærer han, at det er ting og regler man skal tage hensyn til.


At læse hunden og forstå den er en forudsætning for at den trives og kan være i flok med mennesket. Speciel i en situation hvor en hund har hvalpe, kan den ændre adfærd. Dens situation i flokken har ændret sig - den passer på dens hvalpe - og det må vi respektere. Gør vi det, får vi også lov til at følge tæven med dens hvalpe.

Mennesket kan danne relationer med en hund. Hunden er ligeglad med om man er tyk eller tynd. Den skal mærke at man respekterer den. Hunden er et super "redskab" til både børn, gamle og unge med specielle behov eller som er social udsat. Et dyr som kan anvendes i mange situationer - desværre er der ikke så meget dokumentation omkring hundens funktion i forhold til ældre - derfor må vi undersøge det på egen hånd. Se vores opgave.