Vi er kommet hjem for at kigge på dagens fund...
|
Velkommen hjemme i stuen, hr. snegl. "Er det en dreng eller pige?"
Snegle er intetkøn, særkøn, hermafrodit eller beggekøn...der var mange udtryk vi fandt frem til. |
|
En larve vi fandt på jorden under noget bark. Skallen er hård, sort og der er ringe på den i den spidse ende. Det var hvad vi kom frem til efter at have kigget på den med lup. Det kunne være skægt at følge den - men jeg ved ikke helt hvordan den skal "holdes" for at kunne overleve. Jeg gemmer den i hvert fald lidt endnu. |
|
Hr. og fru snegl er faktisk meget populær hos børnene. Jeg må dertil også sige at den er meget livlig i forhold til mange andre snegle jeg har mødt i mit liv. Selvom den møder modstand og trækker følehornene til sig, varer det ikke ret længe inden den fortsætter med at bevæge sig videre. I fadet ses også en bænkebider. |
|
Nu er de allerede godt i gang med at danne relationer :-) |
|
Mælkebøtte, troldblomst, løvetand og Vorherres gulddukater...
Et kært barn har mange navne. Vi prøver at ordne de forskellige udgaver efter hvor langt de
er i vækstforløbet. De 3 der er lagt på bordet volder ingen besvær - det er værst med den sidste der holdes i hånden. Kommer den før eller lige efter den gule blomst? |
|
Børnene valgte at den skulle ligge som nr. 1 i rækken. Jeg må indrømme jeg ikke er helt sikker... |
|
Den populære snegl skifter ejermand - super at børnene har lyst til at mærke den.
|
|
Hvad har vi så fundet her? Jeg er på bar bund - til at starte med troede jeg bare det var dun fra en and - men det må være noget anden. Det er faktisk lidt uld-agtig og så klistrer det fast på græsset. |
|
Her et blad med sneg - læg specielt mærke til den lille snegl ude til venstre. |
|
Nu skal vi have kigget nærmere på det gebis og kerner vi fandt liggende samlet på jorden. Der er knoglerester og vi synes også at kunne se kløer. Det er et rovdyr som både har spist frugt og dyr. Umiddelbart vil jeg sige at det er uglegylp - men det var ikke samlet i en "pelsknold" med knogler etc. Det er jo den normale udgave vi kender. Selvfølgelig kan det også have ligget så længe at det er rådnet op. |
|
Hvad mon det kan være for et dyr der er blevet ædt? Måske en mus - vi synes bare at kløerne er for store...
I hviklen frugt hører kernen hjemme? Det ligner lidt en slags kirsebærkerne. |
|
Børnene synes det er en god idé at slå kernen i stykker med en hammer for at kunne finde ud af mere... men ud over mange små stykker gav det ikke mere viden vi kunne bruge til noget - bortset fra at det er en god idé at have beskyttelsesbriller på når man slår med en hammer på noget hårdt - da splinterne fløj til alle sider. |
|
Hvad har vi her? Den gule blomst er svær at sætte navn på 100% da vi kun fik blomsten med hjem og ikke bladene. Så der var lige noget vi lærte! Det næste er det røde blad vi heller ikke lige kan benævne - det ville nok også have været godt med at vide mere om resten af planten. Til sidst en vissen plante med blomst. Her har vi heller ingen blomst, farve eller bladform at bestemme ud fra. Pyha... |
|
Nåja, i posen havde vi jo også nogle vandplanter endnu. Vi ligger dem i en skål og ser overraskende at der også er små dyr med i købet. De har svært ved at bevæge sig i det lidt vand planten tog med sig - så børnene henter noget vand vi kan hælde i. Det gav liv. |
|
Det kan ikke være andet end en ferskvandstangloppe. Vi blev enige om at det var umuligt at tælle benene. |
|
En super hyggelig eftermiddag med hygge, aha-oplevelser, udfordinger, sansning, natur, dyr og planter. |
|
Selvfølgelig skal dyrene ud igen - godtnok er der mange millioner vandlopper - men det er stadigvæk et levende væsen vi må lære børnene at have respekt for. |
|
Inden vi er færdig med dagen bliver der lige vasket hænder. Børnene spørger til sneglens slim og nævner dræbersneglen. Jeg forklarer at vores lille ven ikke havde meget tilfælles med en dræbersnegl - men at jeg synes det var godt tænkt af dem lige at få vasket hænder. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar