Vand - flydende
Damp - gas
Sne, hagl eller is - fast
For at børnene kan forholde sig til H2O er det fordelagtig at de bruger sanserne.
Smage, føle, se, høre, lugte. Det er det vi som pædagoger skal være bedre til at tilbyde børnene. Vi skal ikke bare gå en tur i sneen og lave snebolde - nej, vi skal "forstyrre" børnene og måske lægge op til at finde ud af, hvorfor snebolde kan hænge sammen. For at kunne gøre det, kræver det, at pædagogen har en dybere viden om sammenhængene.
Vi kender både tøsne og frostsne. Når temperaturen er over 0 grader, begynder sneen at smelte og der opstår vand. Vand har den egenskab at den "binder" - så derfor er det nemmest at få snebolden til at holde sammen med tøsne. Det kan også lade sig gøre at lave den af frostsne - men den er ikke så fast og falder nemt fra hinanden.
For at børnene kan forholde sig til H2O er det fordelagtig at de bruger sanserne.
Smage, føle, se, høre, lugte. Det er det vi som pædagoger skal være bedre til at tilbyde børnene. Vi skal ikke bare gå en tur i sneen og lave snebolde - nej, vi skal "forstyrre" børnene og måske lægge op til at finde ud af, hvorfor snebolde kan hænge sammen. For at kunne gøre det, kræver det, at pædagogen har en dybere viden om sammenhængene.
Vi kender både tøsne og frostsne. Når temperaturen er over 0 grader, begynder sneen at smelte og der opstår vand. Vand har den egenskab at den "binder" - så derfor er det nemmest at få snebolden til at holde sammen med tøsne. Det kan også lade sig gøre at lave den af frostsne - men den er ikke så fast og falder nemt fra hinanden.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar