onsdag den 3. oktober 2012

Biotop 6 - varmt/koldt vand

Det er svært at forstå at det vand som fordamper stiger opad. For at forklare børnene det, laver jeg et lille forsøg, som skal vises dem at det kolde vand er tungere end det varme - så derfor stiger det opad.
 Når det så kommer længere op bliver temperaturen lavere og vandet samler sig og bliver kølet af - så er det at det fordampede vand bliver koldere og tungere og det regner.

Er der en forskel på varmt og koldt vand - bortset fra temperaturen?

Jeg laver et eksperiment som viser at varmt vand er lettere end koldt vand.

Hvis du vejer en liter varmt vand, vejer den mindre end en liter koldt vand. Dette skyldes at vand udvider sig når det bliver varmere. Man siger, at massefylden for varmt vand er lavere end massefylden for koldt vand.
Jeg fylder 2 flasker med vand (rød vand = varmt vand) (blå vand = koldt vand)

 
Jeg lægger et stykke vandafvisende papir over flasken med det varme vand, så jeg kan vende den på hovedet uden at vandet render ud.



 
Jeg sætter flaskerne oven på hinanden. Det varme vand oven på det kolde vand.

 
Det røde (varme) vand bliver i flasken, selvom den vender på hovedet

 
Nu vender jeg flaskerne om, så det blå (kolde) vand er oven på det røde vand


 
Stille og rolig blander vandet sig


Varmt vand flyder på koldt vand
I det første forsøg er det lette, varme vand øverst og det kolde, tunge vand nederst. Derfor bliver farverne ikke blandet.

I det andet forsøg, hvor flasken med det kolde vand er øverst, bliver det kolde og varme vand blandet, fordi det kolde, tunge vand falder mod bunden og det varme, lette vand stiger op.

Kropslig erfaring
Når børnene er ude at bade, skal de lægge mærke til hvor vandet er varmest - for oven eller for neden? Sådan er naturens regler - og de er meget nemmere at forstå, når de både læres via teori men også afprøves i praksis.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar