onsdag den 3. oktober 2012

Biotop 6 - forsøg vandkredsløb


Vi laver selv et lille vandkredsløb

Vi skal bruge:
en balje med vand
plastfilm
isterninger
en lille skål
en arkitektlampe
tape
 
Vi fylder lidt vand i baljen og sætter den på skrå ved at lægge et par bøger under den ene ende. Tallerknen stiller vi i den tørre ende af baljen. Med plastfolie dækker vi baljen og fastgør filmen med tape (gaffa tape - det ved vi at det holder). I enden med tallerkenen lægger vi nogle isterninger ovenover den. Filmen skal være lidt løs, så isterningen ikke glider ned mod den lave ende. Arkitektlampen skal lyse på vandet. Efter lidt tid, sker der noget. 

 
baljen med vand, plastfolie og gaffa-tape

 
her så skålen der skal stå i den ene ende af baljen hvor der ikke er vand


 
nu er plastfolien sat over og så skal arkitektlampen lyse på vandet så det bliver varmere

 
baljen skal stå på skrå, så vandet bliver i den ene ende

 
Isterningerne lægges på over skolen. For at holde isterningerne på plad, bruger jeg en bøjle - ellers glider de ned i den anden ende. Jeg skulle nok ikke have gjort plastfolien så stram.

 
Som det jo nogen gange sker i eksperimenter sker der ting man ikke lige har med i planen - vores skål glider ned i vandet. MEN det er jo ikke noget som har indflydelse på selve forsøget - skålen skulle jo bare være "regntønden". Allerede nu kan man se at der rundt om isterningener ikke er så gennemsigtig længere. Det er det vand som fordamper og hurtig køler af under isterningerne. Samles der nok - så vil det begynde at dryppe - det regner!

 
Så er det meget tydeligt at se

 
Her ses plastfolien over vandet, som er helt gennemsigtig.

 
 
Lyset fra lampen varmer vandet op, så noget fordamper og fordeler sig i luften. Luften ved isterningen bliver hurtigst afkølet og derfor bliver vanddampen til vand som sætter sig på folien og drypper ned i tallerkenen.
 
Det er det samme der sker ude i naturen...

 
Her vises et eksempel på den teoretiske/katlaoge viden, som børnene får præsenteret i skolen - hvorimod selve forsøget og det at gå ud i regnvejr, se vandpytter og skyer er kropslige erfaringer, som gør det nemmere at huske hvordan det hele hænger sammen.

 Billede kilde: biologifaget.dk

 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar